Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför Melodifestivalens första deltävling i Göteborg

Dinah Nah - en av kvällens tävlande! (Bild: Pelle T Nilsson)
Nu har vi väntat länge nog - ikväll är det äntligen dags för premiär för Melodifestivalen 2017 med den första deltävlingen från Göteborg!

Själv har jag tillbringat eftermiddagen med att lyssna in mig på bidragen med hjälp av de längre klippen som släpptes idag. Vi får en riktigt bred deltävling, både genremässigt och kvalitetsmässigt! Jag har fått använda nästan hela betygsskalan för att rymma alla och det blir flera tvära kast mellan stilar under kvällens gång! Förutom förväntningarna på de tävlande och resultatet ser jag fram emot både att få se den flådiga scenen och hur de tre programledarna fungerar tillsammans. På pappret är David Lindgren, Clara Henry och Hasse Andersson en rätt omaka trio - men det kan jobba åt båda hållen beroende på hur dynamiken dem emellan tar sig ut. Snart vet vi!

Förhandssnacket handlar till stor del om nykomlingen Nano som pekas ut som solklar segerfavorit ikväll medan Ace Wilder är den som oftast omtalas som den som kniper den andra platsen medan det för övrigt ser ganska öppet ut! Och du! Ladda ner hjärtappen redan nu om du inte redan gjort det - den används ju även i år!

Själv har jag grottat ner mig i kvällens sjua - här under hittar du mina betyg, tips och omdömen! Vad tycker du? Rösta i omröstningen längre ner och skriv i kommentarsfältet! Vi hörs på andra sidan deltävlingen!

1.
Boris René – Her Kiss
(Tim Larsson, Tobias Lundgren)
Team Christer Björkman har som vanligt velat placera en riktigt showstarter först i den första deltävlingen, vilket i år innebär Boris René!

När han debuterade förra året tog han sig till final via Andra Chansen, men jag tror det blir tuffare den här gången! Boris är full av positiv energi och jag gillar många element i hans låt, men som helhet känns det mest som en identitetslös parafras - ett hopkok av Bruno Mars-referenser till ett funkigt beat. Genrepspubliken igår var mer positiva, men jag tror det här som bäst räcker för en andra chans.

Rösta

Ring 099-208 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2.
Adrijana – Amare
(Martin Tjärnberg, Adrijana Krasniqi)

Nittonåriga Adrijana Krasniqi har sina rötter i Makedonien och småländska Rottne och debuterar i Melodifestivalen med bas-tung hip hop på svenska. I mina öron ett skönt möte mellan Silvana Imam och det mer kommersiella soundet hos Rihanna, med rap i verserna toppade med en hookig refräng.

Det här är en personlig favorit i startfältet, men jag är inte lika säker på att tillräckligt många hemma i tvsofforna håller med. Vanligtvis ligger melodifestivalmodet flera steg efter världen utanför och det här är liksom lite för hett idag för att jag ska våga tro på det. Grundtipset blir att Adrijana landar på nedre halvan i kväll, men jag ser gärna en skräll!

Rösta

Ring 099-208 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 02 eller sms:a 02 till 729 99 (9,90 kr)

3.
Dinah Nah – One More Night
(Thomas G:son, Jimmy Jansson, Dinah Nah, dr Alban)

Malin Sundström aka Dinah Nah är tillbaka för andra gången! Hon känns väl igen - det rosa håret är intakt och det rör sig även den här gången om en låt att dansa till. Men om associationerna förra gången gick till ett svettigt gympass så tänker jag snarare charter, sandstrand och en sangria i handen den här gången!

One More Night är en schlager så som jag tänker mig att den låter drygt 30 år efter Kikki Danielsson och Dinah kryddar med ett nummer fyllt med extra allt av glitter, outfits och synkdans. Jag gillar ju det här, men det får ändå bli ett (Dinah) Nja. Det är lite för tunt och förutsägbart, trots en rapinsats av Dinah, även om det kanske till viss del kan vägas upp av en fläskig show. Grundtipset får bli att det inte räcker och att Dinah får nöja sig med att bli femma.

Rösta

Ring 099-208 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4.
De Vet Du – Road Trip
(Johan Gunterberg, Christopher Martland)

Kvartetten från Lidingö har hittills främst gjort sig kända på YouTube för humor till ett modernt dansbeat med fokus på videor där killarna, från högt till lågt, bjuder generöst på sig själva!

Brukar man hänga här vet man att jag sällan har mycket till övers för rena humorbidrag, men det här är faktiskt sämre än det mesta i den klassen. Här finns liksom inget av underfundigheten hos Sean Banan eller den inbjudande allsångspotentialen i Samir & Viktors bidrag. Det enda som känns lite kul är den oranga bubblan de har med sig på scenen - och det räcker inte på långa vägar för mig. Det kan dock räcka långt för publiken som inte hunnit fylla åtta - och de brukar vara triggerhappy så det räcker på det bultande hjärtat. Jag tippar en oförtjänt andra chans för De Vet Du.

Rösta

Ring 099-208 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

5.
Charlotte Perrelli – Mitt liv
(Charlotte Perrelli, Lars Hägglund)

Åh Charlotte... Jag tycker hon gör helt rätt som provar nya vägar och inte är tillbaka med ännu en popschlager när hon nu tävlar för fjärde gången. Det går heller inte att ta ifrån henne att hon är en starkare sångerska än någonsin, eller att hon har tillräckligt i ryggsäcken för att faktiskt ha något att berätta på riktigt.

Men att göra det till en trave plattityder och en intetsägande vismelodi känns faktiskt rent omdömeslöst. Det blir liksom lite svårt att känna med Charlotte när hon tycker synd om sig själv på nödrim. Allt annat än att det här slutar sist ikväll vore en skräll.

Rösta

Ring 099-208 05 eller sms:a 05 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 05 eller sms:a 05 till 729 99 (9,90 kr)

6.
Ace Wilder – Wild Child
(Peter Boström, Thomas G:son, Ace Wilder)

Alice Gernandt är med för tredje gången på fyra år - och faktiskt är det också tredje gången hon är med i deltävlingen i Göteborg. De två tidigare gångerna har det ju slutat fantastiskt bra med en andra- och en tredjeplats i finalen. Ska det bli tredje gången gillt?

Ace känns väl igen med kaxig rapsång i verserna, men refrängen är något helt annat än de vi hört från henne förut - det här är ren och kär popkärlek på ett sätt känns som klippt och skuret för Melodifestivalen. Frågan är om tittarna uppskattar en mer lättillgänglig Ace? Får jag bestämma är det här i alla fall en finalist ikväll och grundtipset blir att ni där hemma håller med!

Rösta

Ring 099-208 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7.
Nano – Hold On
(Nano Omar, Gino Yonan, Ayak, Carl Rydén, Christoffer Belaieff, Rikard de Bruin, David Francis Jackson)

Vid det här laget har väl ingen missat veckans snackis - att Nano Omar kommer att slå igenom med dunder och brak ikväll som både deltävlingssegrare och en tänkbar kandidat till slutsegern!

Själv är jag full av förväntan över att snart få det här live, för att döma av förhandsklippen är det här precis min påse - och inte bara det, det låter som något som skulle kunna toppa vilken lista som helst just nu! Det låter som ett lite souligare Hozier kryddat med en gospel-kör och drum'n'bass-rytmer och en låt som bara bygger upp, lyfter för att till slut flyga. Vi börjar med att flyga till finalen, men det här kan räcka hur långt som helst!

Rösta

Ring 099-208 07 eller sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-908 07 eller sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)

Vilken är din favorit? Rösta!



Läs mer!

Lyssna på den första deltävlingens bidrag i längre versioner!
Oddsen inför Melodifestivalens första deltävling
Nano vinnare i årets första publikundersökning!
Melodifestivalen 2017: Minutklipp från Göteborg
Hjärtröstningsappen är tillbaka - men vill vi ha den?

Bilder: Pelle T Nilsson
Inför Melodifestivalens första deltävling i Göteborg Reviewed by Pierre on 17:53:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.