Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Finalklart i Norge

Lottningen till lördagens final i norska Melodi Grand Prix skedde i direktsändning i NRK nu ikväll med hjälp av åtta kinderägg i en plastbunke(!). Resultatet blev ett väl blandat fält med ballader varvade med mer snabba nummer.

I Norge liksom i Sverige spekuleras det en hel del om startnumrets betydelse och precis som här verkar man bara kunna enas om att det är en fördel att vara sist ut - vilket i så fall talar för Keep of Kalessin. Jag kan också se att Didrik Solli-Tangen har ett riktigt bra utgångsläge som näst sist ut - som den sista balladen och med en låt som skiljer sig så mycket det är möjligt mot The Dragontower.

Som motvikt kan man till exempel titta på Alexander Rybak som ensam fick 75% av alla röster i förra årets final - från startnummer sex.

Hur det kommer att gå? En undersökning hos NRK pekar på att det kommer att stå mellan tre bidrag; Maria Arredondo, Maria Haukaas Storeng och A1. Jag hoppas för norrmännens skull att den undersökningen är helt missvisande.

Här är startfältet med mina tips inför finalen:
1. A1 - Don't wanna lose you again
Jag var inte särskilt imponerad av A1s comebacklåt när jag hörde den första gången, men den har vuxit sig på sedan Skien. Jag kommer fortfarande alltför lätt över i Sugababes About you now när jag försöker gnola på den, men det är en skön låt som lär få ett liv efter tävlingen, åtminstone i min iPod. I Melodi Grand Prix unnar jag den en plats i gullfinalen, men den håller inte för Eurovision Song Contest.

2. Maria Haukaas Storeng - Make My Day
Make my day har kritiserats hårt hemma i Norge med anklagelser om plagiat av alla möjliga låtar. Jag tycker nog de är ganska grundlösa, problemet är istället att det går tjugo på dussinet av låtar av samma typ, särskilt sedan Duffy, Amy Winehouse m.fl. såg till att Motownsoul återigen blev det hetaste heta under andra halvan av 00-talet. Det här är helt enkelt alltför anonymt för att hålla.

3. Venke Knutson - Jealous Cause I Love You
Jättekul att Venke till slut fick en finalplats via Siste Sjansen! Det låten saknar i originalitet tar Venke igen på scenen med charm och en ironi som motsägelsefullt nog gör att det är först när man ser den som man kan ta den på allvar. Kul dessutom med ännu lite mer svenskt i finalen - Fredrik Kempe fanns ju redan tidigare där med My heart is yours - då Alexander Kronlund är en av kompositörerna till Jealous cause I Love you.

4. Bjørn Johan Muri - Yes Man
Även Bjørn Johan tog sig till final via Andra Chansen, men mest tack vare gynnsam lottning gissar jag. I sin studioversion hör Yes Man till mina favoriter, men jag tycker inte Bjørn Johan att håller på scenen där han känns valpig och inte gör låten rättvisa. Norrmännen verkar ju dessutom hålla med - Yes Man går bra på listorna men fick kämpa för en finalplats.

5. Maria Arredondo - The Touch
Maria ligger bra till i förhandstipsen - och jag kan förstå det. Rolf Løvland känns säkert som ett tryggt och säkert kort efter sina enorma eurovisionframgångar, och visst är The Touch en snygg ballad, om än hopplöst omodern. Hade det stått 1990 i almanackan hade det här varit det givna valet, men Barbra Streisand är inte det hetaste i år så jag rekommenderar Norge att låta Lövland stå över den här gången.

6. Alexander Stenerud - Give It To Me
I ärlighetens namn är inte Steneruds high energypop heller helt up to date, men här måste jag låta hjärtat tala. För mig är Give it to me en oemotståndlig fusion mellan alla de synthpophits jag älskade (och fortfarande älskar) under 80-talets andra halva och två tonartshöjningar i samma låt är bara det en anledning till stor kärlek. Det vore kul att någon gång få se Alexander Stenerud i Eurovision Song Contest, men det är inte hans år - i år heller.

7. Didrik Solli-Tangen - My heart is yours
Får jag bestämma så vinner Didrik Solli-Tangen med sin halvsvenska pampiga ballad, och jag tror dessutom att My heart is yours är Norges största chans till en ny fin eurovisionplacering, och då menar jag riktigt fin placering. Tänker man bred appeal så finns här det mesta; ett snyggo vid micken, en röst utöver det vanliga, en låt som växer och tar tag och en alldeles lagom dos igenkänningsfaktor. Didrik är också favoriten i en nätundersökning hos Verdens Gang.

8. Keep Of Kalessin - The Dragontower
Det är med skräckblandad förtjusning jag både inser och erkänner att Keep of Kalessin också hör till mina favoriter. The dragontower ligger långt ifrån vad mina öron är vana vid att spisa, men jag gillar tyngden och energin i kombination med att det känns genuint och på riktigt. Att lyssna är dessutom som en liten skattjakt efter den där sköna hooken jag inte är van vid att annars lyckas hitta i den här sortens musik.

Sammanfattningsvis tippar jag, delvis med hjärtat att Didrik Solli-Tangen tar hem segern i konkurrens med Keep of Kalessin och med Maria Arredondo och A1 som deras främsta utmanare.

Mina betyg från delfinalerna hittar du här: Inför deltävling ett i Norge, Inför deltävling två i Norge och Inför deltävling tre i Norge.

Media:
VG, 2, 3, 4, NRK.
Finalklart i Norge Reviewed by Pierre on 20:55:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. :) Jeg er 52 år gammel og for tiden fullstendig hektet på Keep of Kalessin og Dragontower. Når man har hørt den noen ganger, sitter den veldig bra i ørene. Men jeg regner med en av "klissesangene" (balladene) vinner den norske finalen. Og den balladen vinner ikke Eurovision Song Contest.

    SvaraRadera
  2. Må,må.må,må skynde meg å gå,gå.gå.gå slik at jeg kan nå,nå,nå.nå - siste sangen ut.
    Er det fra Sverige vi har lært denne seig-piningen over flere etapper før vi endelig kan finne en vinner?

    SvaraRadera
  3. fin oppsummering med gode poenger!

    jeg er enig i at Keep of kalessin kan bli en stor utfordrer og overraskelse i finalen. Morsomt at de er sist ut. Noe av det spesielle med låten er nettopp som du påpeker at den har en helt annen tyngde og kredibilitet - den virker mer ekte. De andre låtene blir plutselig ren heismusikk i sammenligning...

    SvaraRadera
  4. hva faen?? Gir du Didrik 5? jeg blir flaau. Stem A1, det er de eneste som kan synge. Det er nok at vi sendte Aleksander Rybak videre ifjor. Folk må ikke tro at landet vårt er totalt talentløst. Og Kallesin?? haha, kødder du emd meg?? hahahahahahahahahahahahahha

    SvaraRadera
  5. Didrik är Norges vinnare. Hoppas denna låt går till ESC. Så jävla bra.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.