Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Sara Varga och the Moniker till Globen

Andra Chansen är till ända och jag tvingas konstatera att jag inte alls är på samma våglängd som de röstande tvtittarna. Inte den här gången heller. Det är inte det att jag har särskilt mycket emot varken Sara Vargas eller The Monikers låtar, utan att det fanns så mycket bättre och roligare val - och framför allt låtar som skulle kännas mer konkurrenskraftiga i Europa om två månader.

Trots att utbudet i delfinalerna varit riktigt bra i år ser finalen ut att bli den i mitt tycke tristaste på många år, och med ett startfält där det vill till rejäl träffsäkerhet om det är framgång i Eurovision Song Contest vi vill ha.

Mest omtalat i media efter tävlingens slut är dock inte alls de nya finalisterna utan SVTs blunder där de dyrare röstningsnummerna bytts ut mot varandra i de tre inledande duellerna. Projektledare Thomas Hall gick  snabbt ut och berättade att strulet inte ska ha påverkat resultatet: Om man räknar bort samtliga Radiohjälpsröster i de tre första duellerna så kvarstår ändå resultatet. Rätt bidrag har skickats till finalen i Globen. Frågan är om det konstaterandet är hållbart. Jag har klurat fram och tillbaka sedan tävlingens slut och insett att det inte alls är givet att resultatet stått sig - eftersom ingen kan veta hur den röstande egentligen tänkt rösta. Vi tar ett exempel!

Det sades i sändning att det skiljde mindre än tusen röster mellan Jenny Silver och Love Generation. Säg att det såg ut så här:

Jenny Silver: 50'000 röster på det billigare numret och 5'000 på det dyrare.
Love Generation: 51'000 röster på det billigare numret och 5'000 på det dyrare.

Då skulle ju resultatet stå sig om rösterna på det dyrare numret togs bort. Problemet är att vi inte vet hur de som röstade på det dyrare numret faktiskt tänkt rösta. Hade bara 4'000 tänkt sig rösta på Love Generation medan 6'000 tänkt lägga sin röst på Jenny Silver - så hade Jenny vunnit. Varken SVT eller någon annan kan känna till intentionen bakom de lagda rösterna!

Här är kvällens resultat:

Omgång I:
Duell I: Jenny Silver - Something In Your Eyes vs. Love Generation - Dance Alone
Vinnare: Love Generation - Dance Alone

Duell II: Loreen - My Heart Is Refusing Me vs. Sara Varga - Spring För Livet
Vinnare: Sara Varga - Spring För Livet

Duell III: The Moniker - Oh My God! vs. Linda Pritchard - Alive
Vinnare: The Moniker - Oh My God!

Duell IV: Shirley's Angels - I Thought It Was Forever vs. Pernilla Andersson - Desperados
Vinnare: Pernilla Andersson - Desperados

Omgång II:
Duell I: Love Generation - Dance Alone vs. Sara Varga - Spring För Livet
Till Globen: Sara Varga - Spring För Livet

Duell II: The Moniker - Oh My God! vs. Pernilla Andersson - Desperados
Till Globen: Pernilla Andersson - Desperados

Läs även andra bloggares åsikter om
Media: Aftonbladet 1,2. Expressen 1,2. DN, SvD 1,2.
Sara Varga och the Moniker till Globen Reviewed by Pierre on 23:57:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Skicka Moniker till Tyskland,då vinner han hela pakettet
    Silvia

    SvaraRadera
  2. Hur kan någon tro sverige har någon chans med Vargas sång ???? Det blir ju då precis som förra året !!! Snälla Sverige, tänk ett steg längre nån gång !!!

    SvaraRadera
  3. Jag har bara gillat Christian Walz' och Dilbas låtar i år. Jag tycker festivalen är riktigt platt och ointressant. Kanske kommer jag inte att se finalen. Jag vill inte bita i en sjunde Japp efter just ha satt i mig en sjätte.

    Sara Varga gör något fantastiskt med en konstig och märklig melodislinga. Hon är vacker som en dag och får mig att tänka på en ung Lena Ohlin.

    När SVT går ut och förklarar att man skulle satsa på vinnare i år efter att ha hamnat utanför ESC-finalen har man givetvis förväntningar.

    Shownumren har inte varit mer spektakulära än vanligt.

    Jag tycker kanske inte att Love Generation var tillräckligt bra för all denna uppmärksamhet. Jag kan höra drag av "It's raining men" med The Weather Girls. Dessutom finns det gott om duktiga tjejer som kan dansa och sjunga precis lika bra på olika gymnasieskolor runtom i landet. Det känns inte unikt på något sätt - mer som en kalkylerad produkt.

    Hittills tycker jag inte om någon i finalen. Jag gillar Sarah Vargas triumf över Love Generation men tror att Eric Saade kanske är den enda som kan kicka in Sverige i ESC-finalen. Fast hans uttal av Impossible får mig att tänka på ett vitryskt bidrag - Kuldon hette artisten kanske den gången.

    SvaraRadera
  4. Loreen var bäst och svenska folket röstade ut henne, det är helt sjukt. Jag är förbannad. Vilka är det som röstar, är majoriteten omusikaliska?

    SvaraRadera
  5. Loreen har en fantastisk röst - liksom Linda Prichard. Julia Alvgard sjunger också väldigt väl.

    Jag tror att Loreens konstiga kläder tar all uppmärksamhet från henne. Hon försvinner till förmån för en designer som vill få sin del av uppmärksamheten. Synd på en så bra sångerska och en cool låt.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.