Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Lyssna på de österrikiska finalisterna

I december stakade det österrikiska tvbolaget ORF ut inriktningen för årets österrikiska eurovisionuttagning; att åter sätta fokus på vad man menar är tävlingens kärna, nämligen stora talanger med internationell konkurrenskraft och distinkta röster. Samtidigt presenterades de fem artisterna som ska hjälpa till att nå det målet, alla representerande vitt skilda genrer för att ge tävlingen Österreich rockt den Song Contest en så stor bredd som möjligt.

Idag presenterades också låtarna som de fem kommer att tävla med i finalen den 15 februari. Efter en första genomlyssning konstaterar jag lättat att alla fem är bättre än förra årets österrikiska rumpskaklåt som ju blev semijumbo i Baku - men också att ingen av dem känns som en given eurovisionhit. En tidigt favorit får bli The Bandaloops electropoppiga Back to fantasy, men snarare för att den liknar mina preferenser utanför eurovisionbubblan än för att den låter som en vinnare i det här sammanhanget.

En liten twist i finalen blir att de tävlande förutom sin tävlingslåt också kommer att framföra en tidigare eurovisionvinnare. Två av de tävlande har haft den goda smaken att välja svenska vinnare vilket innebär att vi kommer att få höra både Waterloo och Euphoria i finalen!

Du kan höra de fem tävlingslåtarna här!

De fem finalisterna och deras tävlingsbidrag:
Yela - Feels Like Home (Daniela Bauer, Lukas Hillebrand, Alexander Pohn)
The Bandaloop - Back to Fantasy (Barca Baxant, Justin Case)
Natália Kelly - Shine (Andreas Grass, Nikola Paryla, Natalia Kelly, Alexander Kahr)
Elija - Give me a Sign (Elija)
Falco Luneau - Rise Above The Night (Falco Luneau, Tony Cornelissen)

Eurovisionvinnarna de kommer att framföra i finalen:
Yela - Love Shine a Light (Storbritannien 1997)
The Bandaloop - Waterloo (Sverige 1974)
Natália Kelly - Ne partez pas sans moi (Schweiz 1988)
Elija - Euphoria (Sverige 2012)
Falco Luneau - What's Another Year (Irland 1980)
Lyssna på de österrikiska finalisterna Reviewed by Pierre on 15:02:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Försökt flera gånger att skriva men det funkar tydligen inte. Provar igen.

    Förra året hade Österrike i sin egen tävling med en riktig kanonlåt men den ratades av något märkligt skäl till förmån för tidernas absolut största och uslaste pekoral Woki mit deim popo. När nu Österrike ett år senare provar igen hoppas man att de har lärt sig sin läxa men har de det?

    Det återstår att se men tyvärr säger mig vibbarna att vi kan få återuppleva samma sak igen. Österrike har i mitt tycke nämligen även i år en kanonlåt och en låt som är så usel så man tror det knappt är sant.

    Låten som är riktigt bra är Falco Luneau - Rise Above The Night. Jädrar vad kul om den kunde få vinna men vis av förra årets skämttävling är jag livrädd för den usla The Bandaloop - Back to Fantasy.

    Hoppas verkligen Österrike har läst på från förra året.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Förra året röstade de fram finalens två absoluta pekoral till superfinal, så för min del har jag nog inget större hopp för Österrike - men jag misstänker att du och jag har ganska olika smak. :)

    SvaraRadera
  3. Inte alls säkert Pierre :-)

    Vi är helt överens om att Österrikes superfinal förra året bestod av finalens två absoluta pekoral. Det var en hel annan låt i finalen jag gillade. Kanske bästa bidraget överhuvudtaget 2012.

    Jag är dock lite trött på dunk-dunk-dunk-dunk-dunk-låtar så Falco Luneaus lite rockigare låt känns riktigt uppfriskande.

    Vi kan ju kolla smak. Av de sex klara i ESC gillar jag Schweiz, Litauen, Albanien. Gillar egentligen också Ukraina men jag stör mig på kören. Ta bort den. Belgien hyfsat bidrag medan Vitryssland är ytterligare ett hemskt dunk-dunk-dunk-dunk bidrag.

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Haha... jo vi har allt olika smak. Till att börja med tycker jag Juneaus låt är anonym reklamradiosmet utan egen identitet - och jag hittade definitivt ingen kanonlåt i Österrikes final förra året.

    Bland årets låtar är Ukrainas klart bäst hittills, dels tack vare kören som ger låten karaktär. Litauen, Vitryssland och Schweiz är helt ok också. Belgiens får samma dom som din Juneau. Albaniens låt går bort helt - balkanrock med knätofsar. Euww. Ungefär så. :)

    SvaraRadera
  5. Hej igen :-) Ska inte starta nån längre utläggning av detta men tänkte jag skulle svara i alla fall.

    Först och främst undrar jag lite om du skämtar Pierre när du säger det du säger Juneaus låt? Allt det du säger där går inte att mixa ihop bättre än med The Bandaloops låt. Den måste vara tagen från nån förskola i Österrike där småbarnen ska röra på benen lite. Jag ska inte säga att det är det barnsligaste och töntigaste jag hört för minns samma lands vinnare förra året :-)

    Nu till de sex låtar som är klara. Schweiz låt satte sig direkt vilket samtidigt gör mig orolig. Såna brukar man ofta tröttna på men jag hoppas så inte är fallet. Litauen har jag från första stund gillat vad gäller gitarrer och rytm men inte fått ihop med sången. Börjar dock bli bättre.

    Albanien är ett kapitel för sig. Delar i låten är riktigt bra medan andra är inte av den här världen. Men landet har ju ingen större rockkultur så det är ju ett bra första försök :-)Belgien är varken bra eller dålig den bara är.

    Intressant att höra din åsikt om Ukraina och kören. Säger absolut inte att du har fel för smaken är olika men samtidigt var det första gången jag hörde den åsikten. Alla jag hört, inklusive underteckna tycker annars att kören sabbar hela låten. Slutligen då Vitryssland men den vill jag inte ens prata om med tanke på hur otroligt usel den är.

    SvaraRadera
  6. @Anonym: Haha... det är helt tydligt att smaken är som baken - men det är ju också en stor del av charmen med tävlingen. :)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.