Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Kroatien: Klapa s Mora - Mižerja

Klapa s Mora - Mižerja

Vem hade anat att Portugal inledde en liten minitrend förra året när de bestämde sig för att prompt skicka en fado till Baku för att fira att den inhemska traditionella musikstilen tagits upp på UNESCOs världsarvslista? I år bestämde sig nämligen Kroatien för att göra precis samma sak. När deras klapa, en melodisk och harmonisk a cappellasång med rötter i Dalmatien, nyligen togs upp på samma lista togs beslutet att man ville skicka just en sådan till Eurovision Song Contest den här gången. Återstår att se om ytterligare något land klämmer ur sig ett världsarvsfirande i eurovisionsammanhang framöver eller om det här bara blir en tvågångsföreteelse!

Det kroatiska tvbolaget HRT ville dock inte ha en renodlad klapa, utan snarare en modernare version med tydliga klapa-element och skickade därför ut inbjudan till hågade kompositörer att skicka in sådana bidrag. En urvalsjury plockade ut Mižerja, skriven av Goran Topolovac och gav sedan Mojmir Čačija i uppdrag att arrangera bidraget och sätta ihop ensemblen som skulle framföra bidraget. Han gjorde så och kunde snart presentera Klapa s Mora (Klapan från havet), en handplockad grupp bestående av två tenorer, två barytoner och två basar.

Jag ska villigt erkänna att mina förväntningar inte var särskilt högt ställda när bidraget skulle presenteras - men de ställdes rejält på skam. Mižerja, som handlar om att man även i hårda tider åtminstone har kärleken kvar, är under de givna förutsättningarna självklart traditionell och kan därmed möjligen framstå som gammalmodig - men den känns genuin och är både välsjungen och riktigt pampig. Det är inget eurovisionvinnarmaterial, men jag är rätt säker på att Kroatien efter tre år på raken av bommade finaler åter är där nu i maj.

Bidragets upphovsman: Goran Topolovac
Bidragets startnummer: Nummer 4 i semifinal I.
Bidragets låttextliveframförandevideoengelsk version
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Kroatien just nu trettiotredje favorit till segern i Malmö.

Kroatiens fem senaste bidrag:
2008: Kraljevi Ulice & 75 Cents - Romanca (semi 4, final 21a)
2009: Igor Cukrov feat. Andrea - Lijepa Tena (semi 13e, final 18e)
2010: Feminnem - Lako Je Sve (semi 13e)
2011: Daria Kinzer - Celebrate (semi 15e)
2012: Nina Badrić - Nebo (semi 12a)

Kroatiens bästa placering:
Kroatien har hittills aldrig nått pallen, även om det ju var det kroatiska tvbolaget som låg bakom Riva när de vann för Jugoslavien med Rock Me 1989. Under egen flagg har de nått fjärdeplatsen två gånger; 1996 med Maja Blagdans Sveta Ljubav och tre år senare med Doris Dragovićs Marija Magdalena.

Läs även andra bloggares åsikter om
Kroatien: Klapa s Mora - Mižerja Reviewed by Pierre on 20:10:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Jag tror på final och framförallt hoppas jag på final. recis som du trodde jag inte på detta men i mina ögon är detta startfältets största växare. Tycker jättemycket om den här nu. Kul med länder som vågar vara annorlunda det är ju det som är hela tävlingen att allt inte ska vara stöpt i samma form.

    SvaraRadera
  2. Nu skiljer sig våra åsikter :) Jag tycker att den här låten är tråkig sen e det något annat jag stör mig på, som jag inte kan sätta fingret på. Hamnar på plats 36 av 39. Betyg 1 av 5.

    SvaraRadera
  3. 2/5. Uppskattar den nationella prägeln i både ljudbild och språket. Men jag tycker inte att det når hela vägen fram, det låter pretentiöst och mossigt i mina öron tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Tycker körpartiet som är mot slutet är väldigt vackert, synd att resten av låten är så utslätad och poppig, hade varit bättre om folkmusiken fått mer utrymme.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.