Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Danmark: Emmelie de Forest - Only Teardrops

Emmelie de Forest - Only Teardrops

För bara några år sedan kraxade olyckskorpar högljutt att det numera är omöjligt för länder i västra Europa att hävda sig mot alla de nytillkomna länderna från öst i Eurovision Song Contest. Det har blivit väldigt tyst om dem efter de senaste årens segrar för Norge, Tyskland och Sverige... Faktum är att länderna i väst och i synnerhet i Norden har lyckats riktigt bra de senaste åren. Finland sladdar en smula, men övriga fyra har ett finalfacit få av konkurrenterna kan mäta sig med - och ser man till oddsen inför årets tävling kommer statistiken att se ännu bättre ut efter 2013. Det är dags att kolla in spelbolagens favorit till seger i år - Danmark.

Årets upplaga av danska Melodi Grand Prix var den storskaligaste hittills med final i ett fullsatt och kokande Jyske Bank Boxen i Herning. Startfältet var fullt av små pärlor, åtminstone om man som jag går igång på lättviktig pop - vilket säkert hjälpte Emmelie de Forest till segern med Only teardrops som med sitt etnoanslag stack ut i fältet. Juryn kunde inte enas om en vinnare, men tittarna skickade hälften av sina poäng till Emmelie i den avslutande superfinalen och saken var klar.

Det är inte svårt att förstå varför årets danska bidrag räknas som segerfavorit. Emmelie som en tufsig liten barfota älva i den dramatiska och melankoliska etnopoplåten med flöjt, trummor och nordisk ton kan mycket väl visa sig utgöra den minsta gemensamma nämnare som plockar flest poäng från flest håll i maj. Däremot är jag inte lika säker som spelbolagen på att den faktiskt lyckas med det, även om jag både räknar den som en vinnarkandidat och som en av mina favoriter. Därtill är konkurrensen alldeles för hård. För egen del har jag ännu större favoriter, där Only teardrops i jämförelse främst tappar på att jag inte riktigt tror på dess potential utanför tävlingen. Final blir det i alla fall givetvis och en fin placering där - kanske till och med så fin som den kan bli.

Bidragets upphovsmän: Lise Cabble, Julia Fabrin Jakobsen och Thomas Stengaard
Bidragets startnummer: Nummer 5 i semifinal I.
Bidragets låttextliveframförande
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Danmark förstahandsfavorit till segern i Malmö.

Danmarks fem senaste bidrag:
2008: Simon Mathew - All Night Long (semi 3a, final 15e)
2009: Brinck - Believe Again (semi 8a, final 13e)
2010: Chanée & N'evergreen - In a moment like this (semi 5a, final 4a)
2011: A Friend in London - New tomorrow (semi 2a, final 5a)
2012: Soluna Samay - Should've known better (semi 9a, final 23e)

Danmarks bästa placering:
Danmark är innehavare av eurovisionrekordet i klassen längst tid mellan två segrar. Den första kom 1963 då äkta paret Grethe & Jørgen Ingmann vann med Dansevise. Nästa seger kom först 37 år senare, år 2000 då Olsen Brothers återigen såg till att segern blev dansk med Fly on the Wings of Love.

Läs även andra bloggares åsikter om
Danmark: Emmelie de Forest - Only Teardrops Reviewed by Pierre on 17:24:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. 3/5. Älskar Marina & the Diamonds-rösten och Loreen-kvaliteerna i hennes framträdande. Gillar den trallvänliga refrängen. Ogillar versen med den irriterande flöjten oerhört mycket. Tror på dansk vinst i år jag med, men är långt ifrån säker.

    SvaraRadera
  2. Det här är en riktig vinnarlåt, jag kan se det framför mig. Stor stor favorit att ta hem tävlingen. Men ifrån mitt tycke så är det här inte vinnaren men en bra låt det är den men det finns 5 bättre. Den hamnar alltså på plats 6 av 39. Betyg 4 av 5

    SvaraRadera
  3. Jag fattar verkligen inte alls grejen med den här, vad det är som gör den så uppskattad. Totalt intetsägande i mina öron, hoppas mer på Ukraina eller Nederländerna av de favorttippade bidragen.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.