Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Malta: Amber - Warrior

Sedan Malta vunnit Junior Eurovision Song Contest häromåret fick man äntligen stå som värd för en eurovisionfinal! Det skedde i november förra året, på en riktigt snajsig scen i den lilla staden Marsa - och för att klämma ut mesta möjliga ur det ambitiösa bygget passade man också på att bränna av sin nationella final från samma scen veckan efter juniorfinalen, en bra bit tidigare än malteserna vanligtvis väljer bidrag.

Årets maltesiska final fick därmed en ovanligt maffig inramning - men en helt odramatisk upplösning. I den avslutande omröstningen sopade nämligen 23-åriga Amber Bondin mattan med motståndet och plockade hem högsta möjliga poäng från såväl juryn som tittarna med sin låt Warrior.

Skam den som ger sig, vid sidan av sina pågående heltidsstudier till förskollärare har Amber fyra gånger på raken försökt få representera Malta i Eurovision Song Contest innan årets femte och vinnande försök; 2011 med Catch 22 (#13), 2012 med Answer With Your Eyes (#3), 2013 med In Control (#4) och förra året med Because I Have You (#4).

Sedan låten vann på hemmaplan har den stuvats om och pimpats med ett fläskigt och riktigt snyggt arrangemang med stråkar, vilket duktigt pumpar upp låten till ett fluffigt luftslott som skickligt döljer att låten därunder egentligen är ganska vek. Det kan nog funka för att bedra en del, men jag tror inte det räcker långt när hon tvingas starta före en annan ballad med betydligt större förmåga att gripa tag - särskilt inte om tendenserna att skrika snarare än sjunga från den nationella finalen tas till även i Wien. Jag känner mig ganska säker när jag tippar att Malta får stå över finalen i år!

Upphovsmän
Elton Zarb och Matt Muxu Mercieca
Startnummer
Nummer 5 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Malta rankas just nu som trettiofemte bidrag av Oddschecker
I sociala medier






De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Thea Garrett - My Dream
Tolva

2011: Glen Vella - One love
Elva

2012: Kurt Calleja - This is the night
Sjua
Tjugoetta
2013: Gianluca - Tomorrow
Fyra
Åtta
2014: Firelight - Coming Home
Nia
Tjugotrea



Bästa placering
Tvåa två gånger; 2002 för 7th Wonder med Ira Losco och 2005 för Angel med Chiara.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Malta: Amber - Warrior Reviewed by Pierre on 18:22:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Malta är ännu ett av de länder jag är otroligt besviken på i år. De har varit i min topp 5 två år i rad men i år tyckte jag dels att hela deras uttagning var rätt medioker men det fanns bättre låtar än det här skrikandet! jag har inget bra att säga om detta och tycker den så kallade re-vampen (som egentligen inte var en re-vamp utan bara en studioversion) gjorde låten om möjligt ännu sämre. 0 poäng. plats 38/40 på min ranking. Kommer troligen gå till final om man går efter alla undersökningar jag sett men hoppas att Malta straffas med att inte ta sig dit så de återgår till att skicka något bra nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, alla dessa undersökningar ger jag väldigt lite för. Där röstar bara eurovisionfansen, och de är knappast representativa på något som helst sätt.

      Radera
    2. Sant iofs! Hoppas du har rätt! jag skulle bli väldigt glad om Malta inte var i finalen!

      Radera
  2. Oavsett om det är en vek låt under det snygga arrangemanget så bryr jag mig inte så mycket om det x) Jag gillar den här, framför allt stråkarna. Ganska högt upp på lista i år.. På plats 8 brukar det ligga bättre låtar än den här. I år finns det 3 asbra låtar, 4 låtar som väldigt bra och några ganska många som är bra men inte så mycket mer. Jag hoppas att Malta tar en av finalplatserna i den här mycket tuffa semin...

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. MALTA (3,5 av 5)
    9.
    10.
    11.
    12.
    13. Ungern (3 av 5)
    14.
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32.
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  3. Nej men detta är ju bara dåligt. Den är för mig som den andra Warrior är för många. Rörig, gapig och bara ointressant. Det enda som är bra är ju arrangemanget, men det är inte bra nog för att dölja en kass melodi. Om inte jurygrupperna räddar dem som vanligt så är Malta rökta i år!
    1/5
    34:e plats på min lista

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.