Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Norge: Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me

I Norge har man under de senaste åren skalat ned sitt uttagningsformat Melodi Grand Prix - från att ha varit en landsomfattande turné enligt svensk modell via förra årets modell då allt koncentrerades till en enda vecka i Oslo till i år då allt avgjordes i en enda final i Oslo Spektrum. I år förstärkte man dessutom känslan av att gå tillbaka till rötterna genom att återinföra liveorkestern - de tävlande som önskade kunde få sitt bidrag förstärkt av den 54 man starka Kringkastingsorkesteret (KORK).

Det blev till slut också ett av bidragen som drog rejäl användning av den som vann - men först efter en av eurovisionsäsongens mest spännande omröstningar! Det böljade nämligen fram och tillbaka mellan tre låtar i omröstningen som avgjordes först när de allra sista rösterna avlämnats och det visade sig att duon Mørland & Debrah Scarlett och låten A Monster Like Me tagit hem segern med knapp marginal före svenska Joy och Linnea Debs låt Thunderstruck framförd av Erlend Bratland.

34-årige Kjetil Mørland flyttade hem till Norge i höstas efter att hela sitt vuxna liv ha bott i England. Med gruppen Absent Elk släppte han där sitt första album, producerat av Jamiroquai, men efter flytten var planen att satsa på en solokarriär i eget namn. Debrah heter egentligen Joanna Deborah Bussinger och har dubbla nationaliteter - hon föddes i Schweiz men har fram och tillbaka bott både där och i sitt andra hemland Norge. I Norge fick hon ett genombrott när hon tog sig till semifinal i The Voice 2013.

Ska man ha en chans med en ballad i år så vill det till att man har något alldeles extra för att inte dö drunkningsdöden - och det tycker jag att norrmännen hittat här! A Monster Like Me är visserligen en kärleksballad, men knappast av klassiskt snitt - den är ett tre minuter långt melodramatiskt skådespel omkring en mörk hemlighet med kraft att förstöra den stora kärleken, ett drama som effektivt förstärks av samspelet mellan kontrasterna i två karaktäristiska röster.

Det här är en av mina stora favoriter i år och jag tror nog att jag får stora delar av Europa med mig i den hyllningskören i Wien. Det här sticker ut och suger in och om man bara vässar framförandet en smula och har flyt med startordningen i finalen (dit man självklart tar sig) kan det här sluta riktigt bra, förmodligen inte ända upp till pallen, men strax därunder! Mysteriet om vad Kjetil egentligen gjorde för hemskt i sin ungdom lär alldeles oavsett ge en ny topptioplacering för Norge!

Upphovsmän
Kjetil Mørland
Startnummer
Nummer 6 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Norge rankas just nu som sjätte bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Didrik Solli-Tangen - My Heart Is Yours
-
Tjugonde
2011: Stella Mwangi - Haba Haba
Sjuttonde

2012: Tooji - Stay
Tia
Tjugosexa
2013: Margaret Berger - I Feed You My Love
Trea
Fyra
2014: Carl Espen - Silent Storm
Sexa
Åtta



Bästa placering
Tre segrar: 1985 för La Det Swinge med Bobbysocks, 1995 för Nocturne med Secret Garden och 2009 för Fairytale med Alexander Rybak.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Norge: Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me Reviewed by Pierre on 11:54:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Årets näst bästa duett. Älskar mörka och gotiska toner och blir lycklig av att höra det i Eurovision. Dessutom känns sångarna inte som typiska karakatyrer för en kärleksballad, då Kjetil ger mig lite everyman-vibbar samdigigt som Debrah inte alls känns som den där söta kärleksfulla flickan. Allt detta tycker jag ger bidraget en edge som gör att den sticker ut. Jag är nog inte lika optimistisk till dess chanser som Pierre, men topp 10 är definitivt inom räckhåll. När jag rankade bidragen förra månaden räckte det inte dit för mig, men den blir bättre för varje dag!
    4/5
    12:e plats på min lista

    SvaraRadera
  2. Detta är en av mina favoriter i tävlingen och sista minuten skulle jag vilja kora den ABSOLUT bästa stunden i hela årets tävling. Norge åker upp och ner i min topp 5 men landar just nu på en femteplats men de kan lika gärna var etta imorgon. Detta är årets tredje bästa duett (efter Storbritannien och Slovenien) och jag tror att den kommer gå bättre än favoriten Estland i tävlingen (Estland är min sjundeplats så gillar den med) Tycker också att detta är en av de bästa låtarna Norge någonsin skickat och jag skulle inte bli förvånad om den t.o.m kommer i topp tre. Topp tio alla gånger iaf!% poäng av 5 möjliga! Heja NOrge 5/40 på min ranking

    SvaraRadera
  3. Tror det kommer gå hyfsat bra för Norge i år, maybe en 8 plats i år igen.. Det är ungefär det jag tycker att de oxå förtjänar. En bra ballad men som inte är i närheten av Estlands.. svårt att ranka denna men den hamnar på plats 10..


    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9.
    10. Norge (3 av 5)
    11.
    12.
    13. Ungern (3 av 5)
    14.
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32.
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35.
    36.
    37. Grekland (1,5 av 2)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.