Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Dags att tippa finalen av Melodifestivalen 2017!

Zara Larsson är gästartist i finalen! (Bild: Pelle T Nilsson)
Den Stora Dagen är här - det är dags för Sverige att välja eurovisionbidrag i finalen av Melodifestivalen i Friends Arena! För min del en av årets absoluta höjdpunkter, men den här gången vet jag ändå inte riktigt om jag är redo för det här faktiskt! Det kommer ju att bli en nervpärs utan dess like när det väl är dags för poängutdelning ikväll och att försöka tippa känns som ett rent litet schlagerhelvete - det var bra länge sedan vi hade en så öppen final med så många tänkbara slutscenarion!

Det finns ju inte bara en segerfavorit eller ens ett par - uppåt halva startfältet omnämns som tänkbara Kiev-resenärer! Wiktoria är spelbolagens favorit och har spelats mest på Spotify, men Nano går mest på radiostationerna jag lyssnat på och har fortfarande ett buzz sedan jättegenombrottet i den första deltävlingen. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia toppar oväntat SVTs egen omröstning och Robin Bengtsson tränger sig hela tiden in bland dessa tre oavsett lista.

De borde utgöra toppkvartetten ikväll, men utmanare saknas knappast. Mariette, Benjamin Ingrosso och Ace Wilder sitter alla på starka bidrag som spelas mycket - och jag höjer dessutom ett litet skrällfinger för Anton Hagman. Mina egna pejlingar säger att Loreens Andra Chansen-baneman är en stor favorit hos den lite yngre publiken, vilket inte minst fjärdeplatsen i gårdagens publikundersökning vid genrepet bekräftar.

Då är ändå stora delar av spekulationerna bara grundade på vad svenska tittare tycker. Hälften av poängen ikväll kommer ju från internationella jurygrupper (se dem här)! Är vi tittare inte särskilt överens ikväll kommer deras röster ha ett helt avgörande inflytande! I det här läget talar mycket för att just deras vinnare också blir den vi skickar till Kiev!

Jag har givetvis kikat lite närmare på bidragen ett i taget också - här är mina omdömen, betyg och tips bidrag för bidrag! Ha en fantastisk melodifestivaldag så hörs vi senare ikväll när vi har ett resultat!

1.
Ace Wilder – Wild Child
(Peter Boström, Thomas G:son, Ace Wilder)
Ace Wilder hamnade snett från början i år när hon hamnade helt i skuggan av Nanos genombrott i den första deltävlingen och det vilda barnet har sedan dess fått the silent treatment - lite märkligt och helt oförtjänt i mina öron!

Kanske finns i alla fall viss chans till upprättelse ikväll när den internationella juryn är med i leken. Australien och Italien som gav henne tolvor senast röstar till exempel i år också. Grejen är att det här hade funkat kanon i Kiev. Hela paketet ÄR ju Eurovision, med en färgstark artist, en modern, omedelbar och hookig låt och ett effektivt scennummer - som en Kikki Danielsson för 2010-talet. Synd och skam om den får nöja sig med att sluta typ sjua.

2.
Boris René – Her Kiss
(Tim Larsson, Tobias Lundgren)
Boris gör andra raka finalen och vägen ser ut att bli nära nog identisk med förra årets med först omväg via Andra Chansen för att sedan, trots att många uttrycker att Boris är en favorit, spela en biroll i finalen.

Förklaringen till det är ju rätt enkel - Boris gör souligt svängig vuxenpop medan hans lite mognare målgrupp sittdansar och knäpper fingrarna hemma i sofforna istället för att rösta. Med en lite starkare låt hade det funkat, men det räcker inte att Boris själv är glödande kol av värme och glädje på scenen - då får man nöja sig med en tvåsiffrig placering. Jag tycker själv det här är rätt trevligt, men trevligt är som bekant sämsta möjliga läge om man vill ha röster i det här sammanhanget.

3.
Lisa Ajax – I Don’t Give A
(Ola Svensson, Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad)
I år var planen att Lisa Ajax skulle toppa förra årets sjundeplats i finalen med hjälp av en snygg amerikansk ballad á la Ariana Grande och Disneyklubben-stjärnor. I stället hamnade fokus som bekant på det där F-ordet.

Jag tycker mest det känns onödigt att det togs med från början - skillnaden mellan att uppfattas som popdiva och trotsig tonåring behöver liksom inte vara mycket större än ett ord och jag tippar att Lisa snarare siktar på att vara det där första. I gårdagens genrep var det ersatt med damn när juryn skulle sätta poäng - men det sägs vara tillbaka ikväll. Sjundeplatsen lär inte toppas ikväll, men ta det som pepp Lisa - nästa år vill vi se popdivan!

4.
Robin Bengtsson – I Can’t Go On
(David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah, Robin Stjernberg)
Dags för den första riktiga segerkandidaten! Det känns som att Robin har vuxit en meter som artist sedan förra året när han blev femma med Constellation Prize. Han känns som en stjärna när han gör sin låt, dessutom i ett nummer som redan känns färdigt för Eurovision!

Robin är inte etta på några listor inför finalen, men hela tiden topp tre - och just det kan faktiskt vara faktorn som gör honom till en vinnare ikväll. Är han allas minsta gemensamma nämnare så kan det ge seger i ett jämnt startfält. Låten är en av mina egna stora favoriter ikväll med sitt moderna elektroniska sound och jag blir överraskad om den hamnar utanför pallen.

5.
Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)
(Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund)
I deltävlingen kändes det inte givet att Jon Henrik och Aninia ens skulle ta sig till final - men där är de, och de har dessutom samlat på sig en del vinnarbuzz, inte minst för att den oväntat toppar SVTs egen omröstning inför finalen!

Jag har länge tjatat om att det är på tiden att vi vågar skicka ett bidrag på svenska till Eurovision - så för Guds skull, OM det här vinner ikväll vill jag inte veta av några engelska versioner! Själv är jag lite överraskad över att den faktiskt är en tänkbar vinnare. I grunden är det här ju en ganska klassisk melodifestivalschlager med Jon Henriks varma jojk som nytt inslag. Jag tycker låten är rätt mäktig och blir inte ledsen om den vinner, men grundtipset är att den inte räcker hela vägen.

6.
Anton Hagman – Kiss You Goodbye
(Christian Fast, Tim Schou, Henrik Nordenback)
Anton har mest omtalats som jättedödare sedan han slog ut Loreen i Andra Chansen och det har till och med sagts att han vann på anti-röster mot Loreen. Farligt resonemang - glöm inte bort att han faktiskt har en riktigt skön låt också!

Det är dessutom en låt som växer och som smugit sig uppför listorna allt eftersom veckorna gått. Jag skulle säga att om det finns en outsider i startfältet med möjlighet att placera sig högre än väntat så det är det den här! Det rimligaste scenariot är ändå en placering omkring mittstrecket.

7.
Mariette – A Million Years
(Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström, Mariette Hansson, Jenny Hansson)
Mariette hörde till mina riktigt stora förhandsfavoriter inför den här melodifestivalsäsongen - jag föll som en fura för hennes röst och uttryck senast hon tävlade och hade höga förhoppningar om hur de skulle ta sig uttryck den här gången!

Jag tycker att man lyckats med scennumret där Mariette får lysa och hela inramningen känns egen - men nu måste det sägas. Jag har inte riktigt blivit vän med låten. Allt finns egentligen där, men jag får liksom hela tiden känslan av att jag hamnat på en klubb som är mycket coolare än jag. En svårfångad känsla, men neonen är för kall, drinkarna för dyra och alla glor på utbölingen. Tittarna verkar inte heller var helt med på tåget och jag tror Mariette hamnar tråkigt långt ner i resultatlistan. Åtta?

8.
FO & O – Gotta Thing About You
(Robert ”Mutt” Lange, Tony Nilsson)
The FO & O var rejält uppsnackade inför Melodifestivalen och nämndes som segerkandidat - ända tills vi fått höra låten. En dammig och ovanpå det överkoreograferad pojkbandstrall. Årets antiklimax vid sidan av Loreexit för min del.

Jag har lite svårt att förstå hur man tänkte. Allt var förberett för att äntligen bli något mer än bandet-som-var-förband-åt-Justin-Bieber - och så väljer man att tävla med en parodi på en genre! Till final tog de sig dock till slut, men jag tror de får vara rätt nöjda med det den här gången. Hoppet om en anständig placering står i att fanbasen inte har annat för sig ikväll - det blir nedre halvan i vilket fall.

9.
Nano – Hold On
(Nano Omar, Gino Yonan, Ayak, Carl Rydén, Christoffer Belaieff, Rikard de Bruin, David Francis Jackson)
Jag älskar de där stora genombrotten i den här tävlingen! De där som liksom inte fanns innan tävlingen men som på tre minuter liksom kliver rakt in i det svenska hjärtat. De är och har alltid varit en viktig del av min kärlek till den här tävlingen - och i år heter han Nano.

Dagen efter första deltävlingen var Nano och hans gospel-pop med drum-n-bass-beat det hetaste heta, men sedan dess har han blivit en av flera starka vinnarkandidater även om han stadigt ligger högt både på Spotify och hos spelbolagen. Jag älskar det här och låten håller definitivt för topplaceringar i Eurovision - även om en del jobb i så fall behöver göras med framträdandet. Jag tror Nano som sämst är tvåa ikväll!

10.
Wiktoria - As I Lay Me Down
(Justin Forrest, Jonas Wallin, Lauren Dyson)
Om man med kniven på strupen nu måste nämna bara en favorit till segern så måste det bli Wiktoria! Låten är redan en hit och har gått bäst på listorna av de tävlande ända sedan låtarna släpptes, den är spelbolagens favorit och vann senast genrepsomröstningen igår kväll.

Det känns faktiskt fullt rimligt dessutom! Låten är både varmare och mer direkt än förra årets Save Me och ge verkligen spelrum åt Wickans röst att glittra och glimma. Mina enda invändningar är egentligen den övertydliga och rätt fåniga sängen och att man inte utgår från varma färger i numret - men sådant går ju att ändra på! As I Lay Me Down vore ett utmärkt val för Kiev - och jag håller den också som bidraget som får bära favoritskapet för seger ikväll!

11.
Benjamin Ingrosso – Good Lovin'
(Benjamin Ingrosso, Louis Schoorl, Matt Pardon)
Har jag sagt att jag tycker vi har ett riktigt starkt startfält i år? Kanske tycker jag det för att mycket faller inom ramen för min smak även utanför mellobubblan. Som här!

Låten är amerikanskt soulig pop av den sort som gjort Justin Timberlake och Justin Bieber till världssuccéer de senaste åren, väldigt modernt och samtidigt fast förankrat i samma tradition som Michael Jackson och Stevie Wonder - och i deltävlingen visade Benjamin att han står sig väl trots så tunga jämförelser! För att nå ända fram hade det behövts en starkare refräng, eller åtminstone ett större lyft någonstans under de tre minuterna - ikväll blir det nedre halvan.

12.
Owe Thörnqvist – Boogieman Blues
(Owe Thörnqvist)
Årets och hela tävlingens äldste deltagare någonsin får äran att avrunda årets finalfältet! Jag hade lite svårt att smälta att han ens tog sig hit, men kan ändå hitta lite tröst i att hans avancemang ger hopp åt fortsatt bredd i tävlingen!

Jag hade bara önskat att det inte skedde genom ett buskis-bidrag. Det finns liksom en hel uppsjö ingredienser som triggar mina kräkreflexer i den här rockabillyboogiemannens  klämkäcka låt. Det finns dock en Owe-rörelse där ute som tycker det här är det bästa som hänt melodifestivalen sedan Ravaillacz och kanske kan de rädda honom undan jumboplatsen ikväll, men knappast mycket mer. I finalen brukar det röstas med eurovisionögon - och då är det här stenkört.

Vilken är din favorit i finalen? Rösta!

Bilder: Pelle T Nilsson
Dags att tippa finalen av Melodifestivalen 2017! Reviewed by Pierre on 14:04:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.