Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Skeletons med DiHaj tävlar för Azerbajdzjan!

Happy melodifestivaldag på er! Vad passar väl bättre att inleda den med än att presentera bidraget från Eurovision Song Contests allra trognaste leverantör av svenska bidrag vid sidan av oss själva - Azerbajdzjan! I år firar de nionde bidraget i rad med svenska upphovsmän!

Redan i december meddelade det ansvariga tvbolaget ITV att man gjort ett spännande valt av artist - den 27-åriga sångerskan Diana Hajiyeva, eller som hon föredrar att kallas som artist, DiHaj. Spännande eftersom hon vanligtvis gör musik långt ifrån den gängse strömfåran i Eurovision Song Contest, eller som musikkritiker kallat den - experimentell domedagspop.

Bidraget heter Skeletons och är skrivet av vår egen Sandra Bjurman tillsammans med den azeriska kompositören Isa Melikov. Jag tycker man lyckats riktigt bra med balansgången mellan att bibehålla artisten egna uttryck och integritet och att samtidigt ta fram något för eurovisionformatet! Jag får ett klart positivt första intryck av låten och ser fram emot att få se vad azererna tänker göra med den på scenen i Kiev:

Läs allt om och lyssna på bidragen som är klara för Eurovision Song Contest 2017 här!
Skeletons med DiHaj tävlar för Azerbajdzjan! Reviewed by Pierre on 10:39:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Ursäkta mig, men en liten motfråga här: vad är det som är så positivt med att man har "lyckats riktigt bra med balansgången mellan att bibehålla artistens egna uttryck och integritet och att samtidigt ta fram något för eurovisionformatet"?
    Jag tycker för min del att det hade varit mycket trevligare och intressantare om artisten HELT fått behålla sitt eget uttryck och integritet, utan att balansera bort en del av det. Varför alls anpassa sig? Varför allt prat om ett bestämt Eurovisionformat som bidragen måste passa in i? För mig finns det bara ett kriterium och det är att låten ska vara max tre minuter lång - i övrigt kan den väl musikaliskt/konstnärligt sett få vara precis hur som helst? Inte konstigt att det blir likriktning i tävlingen med denna mentalitet.
    Jag tycker att "Skeletons" inte alls är någon dålig låt, men i refrängen slår den över för mycket till det vanliga svenskproducerade soundet som man hört så mycket förr, och det hade verkligen varit så mycket roligare att få en låt av DiHaj som hon egentligen är, utan svensk inblandning.
    Men det är ju min åsikt. :)

    SvaraRadera
  2. Helt enkelt för att det är en tävling och det går ut på att vinna. Har du ett alltför smalt uttryck så kommer du inte att göra det. Jag kan också tycka det är bra mycket intressantare med något som sticker ut ordentligt och känns helt unikt, men i det här formatet fungerar det bara till en gräns. Du kan få en hygglig placering - men du vinner inte. Samtidigt tycker jag att en stor del av tjusningen är just jakten efter den där magiska gemensamma nämnaren som leder till seger - och allra helst att den hittas på ett nytt sätt, utan att upprepa ett tidigare framgångsrecept. Sedan håller jag helt med om att jag gärna sluppit svensk inblandning i andra bidrag än det svenska - men det är ju en helt annan fråga.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.