Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

En förhandstitt på Estland

På lördag är det dags för Eurolaul, den estniska uttagningen till Eurovision Song Contest. Redan nu finns låtarna med tillhörande videos tillgängliga och jag har självklart inte kunnat låta bli att ta en titt. Så här ser det ut (och länkarna leder som vanligt till YouTubeklipp av låtarna):

1. Kreisiraadio - Leto Svet
Esterna går hårt ut och lyckas redan i första låten åstadkomma det absolut sämsta jag både sett och hört i årets eurovisionupplaga. Kreisiraadio är sedan flera år ett välkänt namn i Estland efter ett succéhumorprogram i TV. Det här är förmodligen också tänkt att vara kul, men humor på estniska går mig (och övriga Europa) spårlöst förbi, och utefter vad jag ser är jag rejält tveksam till om jag hade blivit road ens om jag förstått språket. Lägg därtill att ingen inblandad kan sjunga, att låten saknar melodi och att titeln, som upprepas hela tiden, låter som "Lätt och svett". Och nej, man kan inte få mindre än en halv discokula i mitt betygssystem.

2. SKA Faktor - Real Big Money
Under den första halvminuten hann jag tänka att estnisk ska nog inte är fullt så illa som jag först befarat. Det var ungefär så lång tid det tog att komma till refrängen. Refrängen som i form av ett fyra gånger upprepat Real big money effektivt tog död på mitt nyvaknade intresse.

3. Rolf Junior - One on One
Hur tänkte Roffe här egentligen? Han har ju en schysst grund att bygga på med en ganska skön 70-talsretrodiscolåt men han raserar den brutalt genom att slänga in hela casten från ett av de där irriterande barnprogrammen tv3 envisas med att plåga bakfulla schlagernördar med på söndagmorgnarna. Varför..?

4. Taavi Peterson - Question Man
Taavi älskar uppenbarligen David Bowie men kan varken sjunga eller fixa en anständig frilla. Bort!

5. Kristjan Kasearu & Paradise Crew - Üksinduses
Kristjan och hans paradisbesättning har lärt av misstaget från förra året då de framförde So much to say på vad som var tänkt att vara engelska, men som lät som ren rappakalja. I år är de tillbaka - på estniska, som de (förmodligen) behärskar bättre. Dessvärre gör de ett nytt misstag den här gången och deltar med en alltför blek låt. Tredje gången gillt nästa år med en starkare låt, självklart på estniska?

6. Birgit Õigemeel - 365 days
Dramatisk stegrande ballad av klassiskt snitt. Det här är inte nyskapande på något sätt, men Birgit ser ut att mena varenda ord om kärlek och saknad (även om de verkar sammansatta med rejäl poetisk frihet) i ett enkelt och avskalat framförande som effektivt sätter fokus på numrets styrkor - låtens dramatiska uppbyggnad och Birgits röst. Det här skulle esterna utan problem kunna skicka till Belgrad utan att behöva skämmas.

7. Luisa Värk & Traffic - It's never too late
Låten var tänkt för Estlands representant år 2000, Ines, men hon tackade nej och kommer istället att leda Eurolaul i år. Nu gick den i stället till Luisa och pojkbandet Traffic. Det finns ett stort problem här. Är det inte liiite skumt att stå bredvid sin partner och sjunga en text om att man trots alla mil bara är ett telefonsamtal bort? Hade det inte varit för min kärlek till kackig eurovisionengelska hade jag önskat att de sjöng på estniska. Trots allt, det här känns sympatiskt på ett sött och opretentiöst sätt.

8. Supernova - Stefani
Intetsägande poprocklåt på estniska. Det enda jag minns efter tre minuter är titeln, Stefaniiiiiiiii.

9. Iiris Vesik - Ice-cold Story
Fältets mest udda ensemble i form av Harry Potters polare Hagrid försedd med gitarr, två manliga cellister i bar överkropp och en styck gotisk schlagerlolita uppbackad av två körande KGB-agenter framförande en mörk saga. Jag gillar Iiris röst och uttryck och fascineras av den udda låten. Risken är att den är för svår, men jag hoppas att jag har fel. Får jag bestämma är det här vinnaren.

10. Luisa Värk & Margus Vaher - God Inside Your Soul
Luisa igen, den här gången tillsammans med Margus som är den färske vinnaren av årets upplaga av Kaks takti ette, Estlands motsvarighet till Idol. I finalen vann han över ovan nämnda Iiris Vesik, men den här gången måste förhållandet bli det omvända. Den här stelbenta duetten står nämligen och trampar i tre minuter som känns som det dubbla.

Sammanfattning:
Eurolaul bjuder ett ganska svagt startfält i år, men här finns trots allt ett par höjdpunkter. Jag hoppas man väljer Iiris Vesiks iskalla saga eller Birgits ballad men är livrädd att valet faller på Kreisiraadio.

Andra bloggar om: ,
En förhandstitt på Estland Reviewed by Pierre on 21:04:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Estland som brukade vara så bra. Snyft. Hur kunde det gå så fel?

    SvaraRadera
  2. Klart de måste välja Iiris! ljuvlig röst. Som om Amanda Jenssen kunnat sjunga på riktigt. :)

    Heja henne.

    SvaraRadera
  3. tobias: Ja, något verkar onekligen ha hänt, det fanns en tid när Eurolaul hörde till säsongens absolut höjdpunkter och Estlands levererade klassiker var och vartannat år.

    oswald: Haha... eeelakt! Men visst, Iiris vore ett riktigt schysst val.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.