Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen - Deltävling II Skellefteå

I melodifestivalens andra deltävling i Skellefteå höjdes den musikaliska nivån jämfört med förra veckan och premiärnerverna verkade ha lagt sig. Som pricken över i sattes det nytt röstningsrekord för en deltävling i melodifestivalen; hela 812'874 röster tickade in under kvällen!

Jag är riktigt nöjd med kvällens deltävling. Mina tips, Måns Zelmerlöw och Lili & Susie till final och H.E.A.T och Amy Diamond till Andra Chansen behöver jag inte skämmas över även om jag för min del hellre sett Lili & Susie än Måns i finalen. Riktigt trist att de ställdes mot varandra i en av duellerna! Här följer mina omdömen om alla låtarna:

1. Lili & Susie - Show me heaven
Comebacken gick hem! Systrarna Päivärinta gjorde knappast sina gamla fans besvikna med Show me heaven. Igenkänningsfaktorn från deras guldår var hög trots att de droppat de rosa och röda läppstiften - kardborrerefräng, synkdans och stämsång räcker gott! Dagens roligaste citat fann jag i ett eurovisionfanforum: Lili & Susie? Is this Man Meadow in drag?

2. Lasse Lindh & Bandet - Jag ska slåss i dina kvarter
Nae, svenska folket tände inte på tanken att få Lasse som sin neighbourhood bully. Jag tycker inte att låten höll måttet. Förra årets låt kändes Lasse, men nu fick jag känslan av att han försökte vara något annat än han är under sina tre minuter på scenen och han verkade inte bekväm med rollen. Vi hörs på P3!

3. Jennifer Brown - Never been here before
Snygg, sval soul som fick kalla handen ikväll. Inget fel på låten, men den hade inget som stack ut, och det blev nog Jennifers fall ikväll. Kanske var det tur att Jennifer och hennes låt inte gick hem, nu kanske chansen finns att hon slipper plagiatrubrikerna som oundvikligen hade funnits på löpen i morgon annars. Precis som Schlagerprofilerna skrev tidigare idag är ju hennes låt ruskigt lik The Bachelors Can I trust you.

4. H.E.A.T - 1000 miles
Jag hade på känn redan när jag hörde det minutlånga klippet igår att det här skulle kunna funka, och live ikväll förstärktes intrycket. 1000 miles är en skön resa i tiden till dagarna då pudelfrisyrer och spandex i kombination med brottarrefränger gjorde Europe och Bon Jovi till världsstjärnor. Sångaren Kenny Leckremo är grymt säker och när det visade sig att de tusen milen dessutom rymde en tonartshöjning var jag såld. En värdig finalist!

5. Markoolio - Kärlekssång från mig
Markoolios hopplöst schizofrena flirt med Lejonkungen i ohelig allians med Vår julskinka har rymt föll på eget grepp - tittarnas lyckades inte tolka hans uppenbart tvetydiga avsikter. Puh... jag var orolig för att Markoolios fanskara skulle räcka för att ge honom en placering han inte förtjänade ikväll. Nu gjorde den inte det, även om han lyckades undgå jumboplatsen. Parodin på Dima Bilans eurovisionbidrag som försiggick i bakgrunden hade varit ljusår bättre som pausunderhållning än Grotesco som jag fortfarande inte förstår (även om jag faktiskt skrattade när man frågade om Laleh var en Teletubby), men som bakgrund till Markoolios falsksång gör det bidraget till precis den typ av ploj jag inte vill se i tävlingen.

6. Amy Diamond - It's my life
Jodå, låten är det inget större fel på, den var värd en riktigt fin placering. I juniorversionen av tävlingen. Jag skrev ju igår att det här skulle kunna fungera om Amy förmådde framstå som något annat än en väldresserad knähund i ett cirkusnummer. Nu med facit i hand vet vi att hon inte klarar det. Jag förstår inte varför hon som sjuttonåring verkar antränga sig för att framtona som tolv, om än en rejält talangfull tolvåring. Varenda rörelse sitter där den ska och hon har hundra koll på kameran, men hon framstår som en liten schlagercyborg med noll känslor, förprogrammerade manér och könlös framtoning. Brrrr....

7. Cookies n Beans - What if
Just äkta kändes i stället småkakorna och de bruna bönorna i sin framtoning som ett mer hemvävt Dixie Chicks, men fick trots det nöja sig med en femteplats. Förmodligen för att de levererade tre jämntjocka minuter utan höjdpunkter. Med en starkare låt hade jag gärna sett dem gå längre - och det hade de förmodligen gjort.

8. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory
Jag var besviken på förhandsminuten igår, och intrycket av låten består. Hope & Glory är bara alltför besläktad med Charlotte Perrellis Hero. Låten igenom känns det som om Måns när som helst ska brista ut i ett out of the light, like a star, like a hero. Det märks dock att han hunnit få en hel del rutin; han har blivit en jävel på att leverera och gjorde verkligen vad han kunde för att lyfta låten, vilket gör att finalplatsen knappast känns oförtjänt. Jag hoppas dock att det inte går hela vägen där.

Resultat:

Vidare till omgång två:
Måns Zelmerlöw, Amy Diamond, Cookies n Beans, H.E.A.T och Lili & Susie.

Utslagna:
5. Cookies n Beans - What if
6. Markoolio - Kärlekssång från mig
7. Jennifer Brown - Never been here before
8. Lasse Lindh & Bandet - Jag ska slåss i dina kvarter

Vidare till dueller om finalplats:
H.E.A.T vs. Amy Diamond
Måns Zelmerlöw vs. Lili & Susie

Till final:
H.E.A.T - 1000 milesMåns Zelmerlöw - Hope & Glory
Till Andra Chansen:
Amy Diamond - It's my lifeLili & Susie - Show me heavenInternationella juryns val:
Amy Diamond - It's my life

Tidigare: 8 x minutklipp från Skellefteå.
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Media: Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen
Melodifestivalen - Deltävling II Skellefteå Reviewed by Pierre on 22:31:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. delighted mans qualified a great song!

    SvaraRadera
  2. Vi tycks tycka rätt lika om deltävling 2 ser jag.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.