Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen - Deltävling III Leksand

Den tredje deltävlingen från Leksand är till ända! Jag vidhåller att det här var årets svagaste startfält, men det hindrade den inte från att bli rejält spännande. Själv satte jag ordentligt i halsen när Petra Mede började sin uppräkning av dem fem bidrag som gått vidare i tävlingen med Mikael Rickfors och Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox, men det ordnade sig ju riktigt hyggligt till slut i alla fall.

1. Velvet - The queen
Wow... är det inte det här schlager handlar om? Kitsch, glamour och extravaganza, ja extra allt? Well, det kan ju diskuteras, men här lyckades Velvet i alla fall klämma in alla ingredienser i den stereotypa bilden av schlager täckt i ett rejält lager rosa fluff. Låten har en tydlig hook även om jag inte känner mig helt golvad, men det låten saknar i direkthet tar hon igen på scenen. Oavsett kvällens resultat har Velvet gjort ett nummer att minnas och njuta av länge! En blivande klassiker. Tack! Och grattis!

2. Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox - I got u
Lite 50-tal, lite Motown, en hel del Jamaica och fruktansvärt för mycket Mambo #5. Jag har fortfarande inte hämtat mig från hjärntvätten den där sommaren för snart tio år sedan och I got u leder mig alldeles för nära det traumat för att det ska kännas bra. Hade jag fått bestämma hade Rigo, rödräven och topasljudet fått slåss om jumboplatsen med Rickfors och Maja. De hade till och med kunnat få komma sist alla tre.

3. Molly Sandén - Så vill stjärnorna
Molly låter som en ung Amy Diamond klockar in som en av Petra Medes bästa för kvällen. Molly är två månader yngre än Amy. Nästan lite overkligt. Nåja, Molly gjorde ingen besviken ikväll. Jag har invändningar om att det kändes en smula präktigt och lillgammalt, men det strålade om Mollys ikväll och det kändes aldrig som något snack om saken. Finalplatsen var gjuten, det var Mollys kväll ikväll. Någon som kollade av mot min checklista förresten? Undrar om den inte satt som en smäck!

4. E.M.D - Baby goodbye
De tre tvålansiktena gjorde vad som förväntades; att steppa rakt in i finalen med hattarna på sned. Jag har inga större invändningar mot låten faktiskt, den var åtminstone ok, men jag har svårt att få ihop den med deras framträdande. Det kändes som om de gjorde två låtar samtidigt, och Medes kommentar om yngre generationens Triple and Touch sköt inte alltför långt från målet. Dessutom hade jag känslan av att killarna tvingas lägga alltför mycket energi åt att hålla reda på alla steg och kameravinklar. När det var dags att ge låten innehåll fanns inte mycket kvar. Men trots allt, det känns inte fel att de hamnade i Globen. Hem och träna nu grabbar!

5. Mikael Rickfors - Du vinner över mig
Stackars Mikael såg ut som om han sålt de där vingarna och tappat pengarna, att han försent insett att det här nog inte var någon särskilt bra idé. Och det var det ju inte. Det sades i presentationsklippet att han har ett intresse för gamla ruiner. Ett intresse han verkar dela med oroväckande många svenskar. Jag har svårt att se någon poäng här. En återvunnen låt. En trött Rickfors. Hur tänkte ni svenskar?

6. Maja Gullstrand - Här för mig själv
Maja försöker med hjälp av en pantomimensemble övertala sig själv om att hon mår bra på egen hand samtidigt som hon går runt med ett leende på läpparna som om det nervösa sammanbrottet är nära förestående. Allt till ett svalt bossaarrangemang. Som en mardröm med en panikångestattack väntande bakom hörnet. Svenska folket verkade hålla med.

7. Sofia - Alla
Jag är kluven här. Sofia ger ett kyligt intryck i rytmsoppan Alla, men det kanske är just det texten vill förmedla? Problemet är just att de allra flesta av oss aldrig får veta det, vilket känns väldigt underligt i vår egen melodifestival. Hade Alla sjungits på ett begripligt språk tror jag det hade varit en helt annan femma. Nu kändes det bara malplacerat.

8. BWO - You're not alone
Precis som jag förutspådde var inte en minut av You're are not alone nog för att bilda sig en uppfattning, det blev en HELT annan sak i fullängdsversion. Den snygga uppbyggnaden och crescendot med den feta gospelkören är ju hela grejen här, som vanligt förstärkt av Martin Rolinski som förför kameran, äter den, äter mig, även om alla toner inte satt helt ikväll. För kvällen förstärktes trion dessutom med lysrör och rymddräkter. Även om de senare kändes lite tveksamma. Min vinnare ikväll.

Vidare till omgång två:
Mikael Rickfors, Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox, Molly Sandén, E.M.D,

Utslagna:
5. Mikael Rickfors - Du vinner över mig
6. Velvet - The queen
7. Sofia - Alla
8. Maja Gullstrand - Här för mig själv

Vidare till dueller om finalplats:
Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox vs. E.M.D
BWO vs. Molly Sandén

Till final:
E.M.D - Baby goodbye
Molly Sandén - Så vill stjärnorna
Till Andra Chansen:
Rigo feat. Topaz Sound & Red Fox - I got u
BWO - You're not alone
Internationella juryns val:
Sofia - Alla

Media: Aftonbladet, Aftonbladet, Expressen, SvD, DN.
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Melodifestivalen - Deltävling III Leksand Reviewed by Pierre on 22:06:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. Det finns något utslätat och formgjutet över nästan alla av årets låtar i melodifestivalen. BWO:s sånger har jag redan hört förr. Det spelar ingen roll hur man anrättar det hela. Oavsett om man försöker marinera, flambera eller grava låten innan den serveras så är beståndsdelarna fortfarande de samma.

    Den här tävlingen skulle behövt det bidrag som Måns Z tävlade med i Rumänien 2008 (låten som kom tvåa).

    Norge vinner troligtvis i år med en bra låt och en smula äkthet - och det är bra för tävlingen!

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag håller med om det norska bidraget, just att det känns äkta. Visst har de vinstchans!

    Men att Biondos Shine skulle kännas som något annat än utslätat och formgjutet..?

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.