Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Lettland: Justs - Heartbeat

Redan i januari snubblade jag över en låt som möjligen skulle komma att tävla i Lettlands uttagning Supernova. Jag golvades redan vid första lyssningen! Som ett stenhårt popskott träffade den rakt i krysset för vad som är min smak, men inte bara det - jag hörde en potentiell eurovisionvinnare!

Sedan följde några spännande veckor där det först visade sig att Heartbeat med Justs faktiskt skulle tävla i den lettiska uttagningen. När den drog igång krossade han motståndet fullständigt i de båda inledande uttagningsronderna innan han till slut stötte på patrull i den avgörande finalen. En av motståndarna, rockbandet Catalepsia, hade nämligen lyckats mobilisera sina fans i en röstningskampanj som nästan räckte hela vägen till seger. Men bara nästan. Catalepsia vann teleomröstningen, men Justs segermarginal i den parallella onlineomröstningen räckte för att ge segern åt honom!

Det här är 21-årige Justs Sirmais debut i större sammanhang - till vardags pluggar han annars till sångpedagog i Riga. Desto mer bekant sedan förut är låtens upphovskvinna Aminata Savadogo som ju själv stod på eurovisionscenen förra året då hon tog letterna till sin första finalplats på sju år när hon tog sig ända upp till sjätteplats med sin egenkomponerade Love Injected.

För mig är Heartbeat bullseye rent musikaliskt, och trots att många bidrag ramlade in efter att letterna valt sitt bidrag så är det här ganska ohotat min personliga favorit i år! Här finns liksom allt jag vill ha och tycker om. En extremt dansvänlig popinramning med ultramodern produktion framförd av en röst med egen karaktär gör låten till något helt eget, och där nämnda Love Injected kunde uppfattas som svår och artsy är den snarare publikfriande tillgänglig. Min enda invändning är scenframträdandet som hittills sett alltför lamt och intetsägande ut - men då det är samma team som jobbar med Justs som gjorde underverk med Aminata förra året tänker jag hålla hoppet vid liv åtminstone tills repen drar igång!

Det finns ju hetare segerkandidater än det här sett till den allmänna opinionen, så en mer sansad tippning blir en slutplacering omkring den Aminata nådde sist. Å andra sidan trodde ingen på henne förra året - så träffar letterna rätt med scenframträdandet väljer jag fortfarande att tro att Heartbeat kan placera sig hur bra som helst! Jag vet i alla fall vilken som är min personliga favorit i år!

Upphovsmän
Aminata Savadogo
Startnummer
Nummer 1 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Lettland rankas just nu som sjunde bidrag av Oddschecker
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2016 här!
Lettland: Justs - Heartbeat Reviewed by Pierre on 17:11:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. En av mina favoriter också, den är så enkel men annorlunda och effektiv! Numret kan ju lätt fixas till med ballare kläder och leddar osv, men han själv ska bara stå och sjunga så bra som han gör nu. Är lite rädd bara att han sjunger "sönder" rösten på alla rep, då den verkar ganska krävande. Hoppas och tror på topp 5!

    SvaraRadera
  2. Nä, jag är helt oförstående för hypen kring den här. Seg, konstig och jag gillar inte hans röst. Långt från topp 10 för mig....

    SvaraRadera
  3. För andra året i rad har vi faktiskt samma favorit! Det tog inte många lyssningar för mig att kapitulera helt inför 'Heartbeat'. Det finns så många lager och nyanser av låten att älska så att jag inte ens vet var jag ska börja! Aminata lyckades med konsstycket att toppa sig själv denna gången! Sett till Justs så är han en fantastisk sångare och duktig performer, men han behöver uppenbarligen regi för att sälja bidraget helt, något vi ännu inte sett (eller ha behövt). Jag tror som du att detta kan gå hur långt som helst om allting klaffar. Vi får inte glömma att den reaktionen låten fick när fansen först hörde den, samma reaktion är trolig att ske när tittarna i sofforna hör och ser för första gången. Jag är i alla fall #TeamLatvia hela vägen i år!
    5/5

    SvaraRadera
  4. Precis som förr året när det gäller Lettland så har jag enormt svårt att se vad som är så extremt bra med låten. För mig så är det här rätt tråkigt.. och intetsägande.. men love injected växte på mig förra året och kanske den här låten på nått sätt oxå kan göra.. men just nu bara en 34plats på min lista
    1.
    2.
    3.
    4. 
    5.
    6. Makedonien (4 av 5) 
    7.
    8.Litauen (4 av 5) 
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.Cypern (3,5 av 5) 
    15. Malta (3,5 av 5) 
    16. Danmark (3 av 5) 
    17. Ryssland (3 av 5) 
    18.
    19. 
    20.
    21. 
    22. Polen (3 av 5) 
    23. Finland (3 av 5)
    24. Bulgarien (3 av 5) 
    25. Azerbajdzjan (3 av 5) 
    26. Norge (2,5 av 5) 
    27.
    28.
    29. Moldavien (2,5 av 5)
    30.
    31.
    32. Tjeckien (2 av 5) 
    33.
    34. LETTLAND (2 av 5)
    35.
    36. GREKLAND (1,5 av 5) 
    37.
    38.
    39.
    40.
    41.
    42.
    43

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.