Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Dags att tippa semifinal I!

Ikväll är det äntligen dags - Eurovision Song Contest kör igång på riktigt med den första semifinalen! Klockan 21 är det dags att landa i tvsoffan och slå på SVT1 för två timmars sändning från Düsseldorf där de nitton första bidragen ska bli tio med hjälp av en jury (som röstade redan under gårdagens genrep) och röstande tvtittare i de länder som tävlar ikväll.

Självklart tänker jag sticka ut hakan och tippa hur det kommer att gå ikväll. Helt enkelt känns det inte, även om jag ser Turkiet, Ryssland, Georgien, Ungern, Azerbajdzjan och Grekland som givna finalister. De där sista fyra platserna känns betydligt svårare att förutspå, men jag tror att Norge kniper en av dem trots trist startnummer och falsksång - låten och Stella Mwangis utstrålning borde räcka. Jag tål inte den armeniska låten alls och sångerskan Emmy har inte imponerat på repen, men Boom boom chucka chucka-refrängen sitter som ett plåster vare sig man vill eller inte, och Armenien har hittills alltid gått till final. Jag tippar att de gör det igen.

Två kvar - och nu blir det mycket värre. Flera har chans på de där sista platserna, som t.ex Serbien, Island och Litauen - men med kniven mot strupen tippar jag att de tas av Finlands världssamvetestrall och lite med hjärtat kanske, den schweiziska banjoballaden.

Så, det här är hur jag tror det slutar ikväll, utan inbördes ordning (Länkarna går till mina presentationer av bidragen):

Till final:
2. Norge: Stella Mwangi - Haba Haba
4.Armenien: Emmy - Boom Boom
5.Turkiet: Yüksek Sadakat - Live it up
7.Ryssland: Alexey Vorobyov - Get you
8.Schweiz: Anna Rossinelli - In love for a while
9.Georgien: Eldrine - One more day
10.Finland: Paradise Oskar - Da da dam
15.Ungern: Kati Wolf - What About My Dreams?
18.Azerbajdzjan: Ell & Nikki Running scared
19.Grekland: Lukas Giorkas feat. Stereo Mike - Watch my dance

Utslagna:
1.Polen: Magdalena Tul - Jestem
3.Albanien: Aurela Gaçe - Feel the Passion
6.Serbien: Nina - Čaroban
11.Malta: Glen Vella - One life
12.San Marino: Senit - Stand by
13.Kroatien: Daria Kinzer - Celebrate
14.Island: Sjonni's friends - Coming Home
16.Portugal: Homens da Luta - A luta é alegria
17.Litauen: Evelina Sašenko - C'est ma vie

Du kan lyssna på alla årets eurovisionbidrag här.

Läs även andra bloggares åsikter om
Media: Aftonbladet, SvD, DN - I & II,
Dags att tippa semifinal I! Reviewed by Pierre on 15:25:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Vi tror på exakt samma 10 låtar. Men som du säger känns det inte så självklart.

    SvaraRadera
  2. Hade nästan exakt samma tippning själv. Enda undantaget är att jag tror att Serbien kniper en finalplats och inte Finland.

    SvaraRadera
  3. Håller med nästan helt. Vill dock byta ut Serbien mot antingen Georgien eller Schweiz.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.