Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Azerbajdzjan vann Eurovision Song Contest!

Wow, vilken fantastiskt spännande omröstning! Det blev som jag förutspådde ett oerhört spännande race. Poängen spreds hejvilt över hela fältet och resultatet böljade fram och tillbaka innan Azerbajdzjan mot slutet slet åt sig en liten ledning som höll hela vägen in i mål - medan Sverige till slut landade på en riktigt hedrande tredjeplats, vår bästa placering sedan Charlotte Nilsson vann för tolv år sedan. Sverige hade ledningen att bra tag av omröstningen utan att ha fått en enda tolva - mot slutet fick vi dock ett par, från Israel och Estland. I sändning fick vi också veta att Sverige vann sin semifinal före Danmark.

Som jag anade blev det ett riktigt getingbo, men Italien som lyckades knipa silvret hamnade helt utanför min radar, och jag förstår fortfarande inte helt hur det gick till. Är däremot glad att jag hela tiden lyft Ukraina och Grekland som starka bidrag i år, jag tycker deras framgångar var väl förtjänta även om jag inte trodde det skulle hamna riktigt så högt. I andra änden föll förhandsfavoriter som Ungern, Finland och Estland orättvist hårt medan Schweiz fick jumboplatsen trots poäng som normalt räcker för att hamna en bit ovanför den.

Segern gick alltså till Ell & Niki från Azerbajdzjan och deras Running scared, en låt som även den har stort svenskt inslag, som skriven av Stefan Örn och Sandra Bjurman, med Jessica Marberger, Vera Prada, Lisa Stadell och Åsa Engman körande och dansande bakom dem. Nästa år blir det alltså till att åka till Baku - ett stort grattis till Ell& Niki och svenskteamet omkring dem, här är Running scared:

Resultat:
1. Azerbajdzjan: Ell & Nikki - Running scared 221 poäng
2. Italien: Raphael Gualazzi - Madness of love 189
3. Sverige: Eric Saade - Popular 185
4. Ukraina: Mika Newton - Angel 159
5. Danmark: A Friend in London - New tomorrow 134
6. Bosnien Hercegovina: Dino Merlin - Love in rewind 125
7. Grekland: Lukas Giorkas feat. Stereo Mike - Watch my dance 120
8. Irland: Jedward - Lipstick 119
9. Georgien: Eldrine - One more day 110
10. Tyskland: Lena Meyer-Landrut - Taken by a stranger 107
11. Storbritannien: Blue - I can 100
12. Moldavien: Zdob si Zdub - So lucky  97
13. Slovenien: Maja Keuc - No One 96
14.Serbien: Nina - Čaroban  85
15. Frankrike: Amaury Vassili - Sognu 82
16. Ryssland: Alexey Vorobyov - Get you 77
17. Rumänien: Hotel FM - Change 77
18. Österrike: Nadine Beiler - The Secret Is Love 64
19. Litauen: Evelina Sašenko - C'est ma vie 63
20. Island: Sjonni's friends - Coming Home 61
21. Finland: Paradise Oskar - Da da dam 57
22. Ungern: Kati Wolf - What About My Dreams? 53
23. Spanien: Lucía Pérez - Que me quiten lo bailao 50
24. Estland: Getter Jaani - Rockefeller Street 44
25. Schweiz: Anna Rossinelli - In love for a while 19

Läs även andra bloggares åsikter om
Media: VG, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD.
Azerbajdzjan vann Eurovision Song Contest! Reviewed by Pierre on 00:31:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Jag erkänner mig besegrad. Du hade rätt om Frankrike.
    Tyckte själv att han inte levererade 100% men att det skulle hamna så lågt trots att jury ska ha halva makten är totalt obegripligt.

    Azer som vinnare var ingen jätteöverraskning, däremot Italien på andra plats. what the fuck?

    Jag får trösta mig med att jag tippade rätt på jumboplatsen i alla fall... och på att Irland inte fick någon topplacering.

    SvaraRadera
  2. inte så konstigt att omröstningen blev spännande eftersom dom ju valde ordningen rösterna presenterades i efter att resultatet redan var klart...

    och hoppas vi får reda på jurygruppernas betydelse för resultatet - gissar på att eric vunnit om det varit som vanligt, d v s bara tittarna som röstat

    SvaraRadera
  3. @Christian: Ja jag förstår inte alls Italens andraplats, men är rätt nöjd med att jag hade rätt om Frankrike. :D

    @Anonym: Det där stämmer inte. Ordningen för hur rösterna skulle presenteras avslöjades före sändningsstart. Se t.ex. hos Schlagerprofilerna som publicerade ordningen atrax före kl 21. http://blog.qruiser.com/schlagerprofilerna

    SvaraRadera
  4. Röstpresentationsordningen baserades på hur de olika jurygrupperna röstat, för att göra omröstningen så spännande som möjlig. Hur folkets resp juryns röster ev skiljde sig lär vi aldrig får veta tyvärr

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Inte? De siffrorna brukar ju släppas efter tävlingen. Jag hoppas de gör det den här gången också.

    SvaraRadera
  6. förra året fick man bara reda på hur alla jurygrupper hade röstat gemensamt, inte hur varje lands jurygrupp röstade tyvärr.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.